De man achter de knoppen

Andre
Wie toch die blonde kerel achter de knoppen?
Waar is hij mee bezig?
Kan ie wel wat?
Gebruikt ie wel deo? 

Terechte vragen waarop je in onderstaand verhaal misschien een antwoord kunt vinden.  

 



Het jonge leven van een producer, eigenaar, directeur..

BlokfluitAndré van der Weide begon z'n muzikale carriere ooit op een blokfluit, zat vervolgens 10 jaar op orgelles en leerde zichzelf ondertussen piano spelen. In 1992 kocht hij z'n eerste "muziek"-computer en begon al snel eigen composities op te nemen. Kijk hier voor een verhaal en muziek uit die begintijd. Hier nog een leuke link waar wat te lachen valt. OrgelOm z'n mogelijkheden uit te breiden ruilde hij een jaar later z´n brommer in om een synthesizer te kunnen kopen. Voor geïnteresseerden, dit was de Yamaha DX11.


DX11

Klik op foto-collage om een selectie te zien van historische foto’s uit het leven van onze producer.



Naar het conservatorium

Het maken van muziek werd uiteindelijk zo'n grote hobby dat André in 1994 met succes besloot om toelatingsexamen te doen voor een compositie/producer opleiding aan het Conservatorium in Groningen. En zo hoefde hij z'n VWO-examen ook niet beslist te halen, je kon er dan zo heen. Tijdens z'n studie electronische compositie kreeg hij naast vakken als componeren, arrangeren, OpHetDakorchestreren en piano les in produceren in de 24-sporen studio van het Conservatorium. Hij bekwaamde zich vooral in het schrijven en opnemen van (pop-) liedjes. In 1999 studeerde hij af, na eerst nog een jaar te hebben lesgegeven op de muziekschool in Leeuwarden


Luister hier naar een Teleac-uitzending uit 1998 waarin André wordt geïnterviewed door Hanneke Kappen over z'n muziek.

Klik hier voor een scan van het diploma en de cijferlijst van de conservatorium opleiding, hier is André best een beetje trots op.

 

conservatorium

 

En dan moet er gewerkt worden..

Na de muziekstudie werden de prioriteiten een aantal jaren verschoven naar het verkrijgen van een baan, een huis met een kat en een gezin. In die jaren hield André zich op het creatieve vlak voornamelijk bezig met het monteren van films, iets wat hij had afgekeken van de opdrachtgevers waar hij filmmuziek voor maakte.

Ondertussen begon André ook weer wat muziek te maken als pianist in het kerkcombo en zo werd de muzikale interesse weer gewekt. Begin 2007 stond hij onverwacht als piano-begeleider van Rachel Munneke in de finale van het Prinses Christina Concours, zie foto hieronder.


Concours
Finale Prinses Christina Concours (Oosterpoort)


Van het geld wat met de films werd verdiend kocht André steeds meer opname-apparatuur die op zolder werd uitgestald. Eind 2007 maakte hij weer eens een eigen liedje welke vervolgens onverwachts demo van de maand werd in het blad interface. Vervolgens maakte hij voor z'n vader een Beatles cd in het Fries en André was niet meer te stoppen.
In 2008 ontstond het idee om in de garage van de nieuwe woning in Roden een heuse studio te bouwen. Inmiddels zijn we wat jaren verder en heeft Abbey Roden alweer een kleine historie achter zich. Op deze website valt daar van alles over te lezen. Het mag duidelijk zijn dat deze producer helemaal in z'n element is in Abbey Roden.


Zolderstudio
De zolderstudio in het ouwe huis



Leuk, maar wat is nu uiteindelijk het doel?
 

Vragen, vragen, vragen.. houdt het dan nooit op?
Waarschijnlijk niet dus vooruit, hier een korte uitleg. Abbey Roden was in eerste instantie bedoeld als middel om de muzikale ideeën van André uit te werken. Uiteraard is zo'n studio natuurlijk uitermate geschikt voor bands om muziek op te nemen en André z'n ideeën moeten helaas wat jaartjes wachten. Vanwege de prijs/kwaliteit verhouding komen er veel lokale formaties op Abbey Roden af. Producer Andre hoopt dat hij hiermee bijdraagt aan de algemene wereldvrede door kwaliteitsopnames te maken die anders misschien nooit het licht zouden hebben gezien. Hij doelt hiermee op de muzikale inbreng die hij (vaak ongevraagd) hoopt te hebben, maar ook op de hoge prijzen die de grotere studio's nu eenmaal moeten vragen waardoor deze vaak onbereikbaar worden.
De opbrengsten van Abbey Roden worden direct geïnvesteerd in nieuwe apparatuur zodat de studio steeds beter kan worden. Hierbij is de uitdaging om steeds meer te gaan klinken als de grotere studio’s op de wereld. Een vak apart waarbij je nooit genoeg kunt leren en apparatuur kunt kopen. 

Abbey Roden met producer Andre van der Weide
Mooi verhaal, maar haal alsjeblieft die grijns van je gezicht!

*