29 mei 2009
Op een mooie lenteavond reed een grijze Ford Focus vanuit Roden naar het pitoreske Dokkum. De kofferbak was gevuld met een laptop, mengpaneel, koptelefoon en wat microfoons. Achter het stuur zat de breedgeschouderde producer van Abbey Roden. Bij de Christelijk Gereformeerde kerk hield de auto stil en werd de kofferbak uitgeladen.
In de hal van de kerk geurde de koffie en heerste vreugde, maar voor gezelligheid was nu geen tijd. In rap tempo moesten de microfoons en overige opname-apparatuur worden uitgestald, niet zonder reden overigens. Het was namelijk de bedoeling om opnames te maken van het nu koffiedrinkende zangkoor 'de Lofstem' met aan het stokje Tim van der Weide. Luister hieronder naar 4 eigen composities geschreven door dirigent Tim:
Psalmenhymne met antifoon
Hear wês mei ûs
Komt nu met zang
Gij schepping prijst de Heer
Kijk ook eens op de website van Tim.
Klik hier voor een uitnodigende foto-rapportage van de avond.
Kijk hier voor een eerder item over Tim op deze site.
Tim van der Weide
een bekend klinkende en welluidende achternaam. Zou het misschien de vader van de producer kunnen zijn of hebben we hier te maken met een oplichter?
Het genre waarin Tim actief is lijkt tegengesteld te zijn aan de werkzaamheden hier in Abbey Roden. Toch zijn er wel overeenkomsten te vinden wanneer je heel erg je best zou doen. Dirigenten staan doorgaans bekend om het stokje wat ze beet hebben en Tim tovert daarmee de ene na de andere eigen compositie uit z'n weelderige baard. Een deel van deze stukken wordt al uitgegeven door muziekuitgeverij ProMusic Publishing maar er bestaan weinig opnames van. Een mooie gelegenheid dus om 'het opnemen op lokatie' weer eens uit te proberen. Natuurlijk zit er ook een leuk cd'tje voor de koorleden aan vast.
zo ziet Tim's site er in Australië uit..
Nog even wat over de techniekVoor de liefhebbers dan nog wat technische details. Voor de opnames werden twee Russische Oktava MK12-microfoons voor het koor geplaatst, een AKG-C414 achter de piano en nog twee C02's achterin de kerk. Het heeft geen zin om te vermelden welke microfoons er niet werden gebruikt. Er werd digitaal opgenomen op 5 afzonderlijke sporen. Tijdens het mixen thuis werd eigenlijk alleen het volume van de microfoons wat in balans gezet en de pieken enigszins afgevlakt. Wat opviel tijdens de mix was het geknisper van de muziekblaadjes, dat valt normaal gesproken niet zo erg op. Gelukkig konden deze knisperingen voor een deel worden weggefilterd door een zogenaamde 'anti-kraakjes' plug-in die eigenlijk bedoeld is voor oude LP's. Voor de kenners is dit interessante informatie, maar voor gemiddelde koorleden waarschijnlijk akrabadraba.
een primeur: Tim's nieuwe volière-koor 'de Nachtegaaltjes'