Onlangs nam de band Only Fools hier een promotie-cd op. Eén van de bandleden schreef er een column over voor in een personeelsblad. Het verhaal is leuk geschreven en geeft een mooie indruk van hoe het er hier aan toe gaat in Abbey Roden. Dus eigenlijk een leuk item voor deze website.
COLUMN BROODJE PAUL (JUNI 2012)
Begin dit jaar ben ik met m'n band Only Fools de studio in geweest. Een muziekstudio, wel te verstaan: in fotostudio's hebben wij wegens gebrek aan uiterlijk schoon niks te zoeken.
We wilden een CD vol goed klinkende opnamen hebben om uit te delen aan zaaleigenaren, kroegbazen en andere partijtjesleiders. Want zonder je gehoord te hebben zijn die lieden wat terughoudend bij het uitdelen van optredens en dat doen we toch wel graag, optreden.
Nou heb je veel soorten studio's: van eenvoudig amateurspul tot technisch hoogstaand en professioneel. De prijzen zijn navenant. Een paar jaar terug hebben we ook al eens opnamen laten maken, toen heel goedkoop en amateuristisch en dat was te horen. Dat dus nooit meer. Anderzijds kost een professionele studio vele duizenden per dag. Een tikje te veel voor ons.
Uiteindelijk vonden we in Roden, of all places, studio Abbey Roden. Een studio die mooi in het midden zat qua prijs en kwaliteit: prima geluid, toch betaalbaar.
Op een koude zaterdag eind januari zijn we daar naar toe gegaan. Nou kun je muziek op verschillende manieren opnemen. Je kunt alles in ene keer doen, dan speel je dus min of meer live. Dat werkt snel, tenzij er fouten gemaakt worden: dan kun je weer opnieuw beginnen. En je kunt achteraf aan de opnamen weinig meer bijschaven.
Wat ook kan is elk instrument, elke stem apart opnemen. Dan kan de technicus achteraf juist veel bijschaven, maar 't kost veel tijd en dus geld. Wij hebben voor de middenweg gekozen: eerst de basis opnemen (drums, bas, gitaar), daarna de zang en tot slot de sologitaar en eventuele andere instrumenten zoals een akoestische gitaar.
Nou ben je, voor het opnemen begint, al uren zoet met het aansluiten en instellen van de instrumenten. Vooral het opstellen van alle microfoons om de drums goed op te kunnen nemen. Da's berucht lastig - vergt bakken tijd. Toch hebben we die dag 11 nummers - da's best veel - opgenomen: de basis én de zang.
Een beetje bizarre manier van spelen, overigens, de basis opnemen: omdat er niet gezongen wordt en er geen solo bij is moet je goed bijhouden waar je bent in 't nummer, wanneer de break is, wanneer je ruimte moet laten voor de solo, wanneer 't refrein komt. Een soort blindemannetje op muziek, eigenlijk. En alles wordt ook minstens 2 keer opgenomen. Daardoor kan de technicus zonodig foutjes in de ene opname repareren door een stukje uit de andere te halen en over de fout heen te zetten.
Verbaasd? Je moet eens weten wat er met de computertechniek van nu op dit gebied allemaal mogelijk is. Stem erbij, gitaar eraf, van 3 stemmen een operakoor maken, baspartij in je eentje opnieuw inspelen, het geheel sneller maken, bekken zachter, tamboerijn harder? Mogelijkheden zat.
De sologitaar is 2 weken later opgenomen en daarna is de boel gemixt: het in balans brengen van stemmen en instrumenten, zodat 't als een geheel klinkt en niet als een kudde losgeslagen retro-rockende hasjparkieten. En met dat resultaat, de eindmix, ga je naar een CD-perserij. Tegen betaling, inclusief ruim 6 duppies pér CD aan muziekrechten, krijg je dan een stapel CD's thuis. Mét kleurig hoesje en mooi doosje: de CD '4 Fools Only' van Only Fools.
Ik ben er trots op!
Eén ding is bizar. We spelen, en ik zing 'm; 'Turn the Page', mooi nummer van Bob Seger. Begint met een rustige gitaar, de zang komt er na een paar tellen bij, een paar maten daarna volgen de andere instrumenten. Maar luisterend maar de proefopnamen ontdekten we dat er bij dit nummer iets mis gegaan was. De gitaar aan het begin was verdwenen waardoor de zang dus zonder enige begeleiding begon. A Capella, dus.
Fout. Niet zo bedoeld.
Maar het klonk fantastisch en dus hebben we het zo gelaten. Helaas heb ik nu een probleem omdat ik, tijdens optredens, dat nummer nu dus ook in m'n eentje moet beginnen.
En da's best lastig, want als ik aan m'n collega-Fools vraag om een akkoord vooraf - dat helpt om de juiste toonhoogte te vinden - dan helpen ze me graag. Met een of ander exotisch akkoord wat in het hele nummer absoluut helemaal nergens voor komt!.
Paul van Urk Dam.
Only Fools